zondag 6 november 2016

God is trouw

MattheĆ¼s 26:33
'Petrus zei daarop tegen hem: ‘Misschien zal iedereen u afvallen, ik nooit!’'

Hoogmoed komt voor de val zegt het spreekwoord, dat overigens uit de Bijbel komt. Toch geloof ik niet dat Petrus uit hoogmoed sprak. Het was eerder onwetendheid en oprechte ijver. Toch kwam hij er snel achter dat hij deze belofte niet kon waarmaken. Velen zijn hem daarna gevolgd. Tot op de dag van vandaag zeggen veel mensen hetzelfde: ‘Nu zal ik voortaan elke dag de Bijbel lezen. Nu zal ik elke dag mijn stille tijd houden. Nu zal ik voortaan op U vertrouwen.’ Allemaal ik, ik, en ik. Het geheim van een gelukkig leven is om te weten dat God trouw is. Jezus is trouw, de Geest is trouw. Gods trouw komt niet voort uit onze toewijding, maar uit Zijn liefde voor mensen zoals Petrus en zoals wij, jij en ik. We hebben goede en slechte dagen, maar God is dezelfde. Hij is trouw in Zijn liefde, in Zijn zegen, in Zijn nabijheid. Hij helpt ons uit de narigheid, zoals Hij Petrus hielp. ‘Heb je me lief?’ Ik heb goed nieuws voor je: ‘Ik heb jou lief.’ Leef vanuit Gods liefde, Hij is dezelfde, gisteren, heden en tot in eeuwigheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten