zaterdag 31 december 2016

Voor altijd rein

Johannes 15:3
‘Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb;’

Jezus heeft ons rein gemaakt door Zijn woord. Daarom zijn we rein voor eeuwig. Veel gelovigen protesteren daartegen, omdat ze denken die reinheid te kunnen zien in hun eigen leven. Maar de reinheid die ons gegeven is, komt niet van onszelf, of van onze inspanningen. De reinheid die wij bezitten is de reinheid van Jezus. Wij hebben Zijn rechtvaardigheid, reinheid, volmaaktheid en alles wat er nog meer is op te noemen aan kwaliteiten, ontvangen als een geschenk, uit genade, onverdiend en niet van onszelf. Ik gebruik veel woorden, maar Gods woord is zo eenvoudig: Je bent nu rein om het woord, dat Ik tot je gesproken heb. Natuurlijk is dan de logische vraag: ‘Dus je kan doen wat je wilt en je blijft gewoon rein?’ Het antwoord is ja. Tegelijk is het een onzinnige vraag. Een die alleen in theorie wordt gesteld. Paulus zegt het zo: Mogen we bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Zijn antwoord is helder: Volstrekt niet. En dan legt hij uit, dat wie uit de zonde is bevrijd, niet langer een slaaf van de zonde is. Je gedrag gaat zich aanpassen aan de nieuwe situatie. Je bent nu rein en daarom ga je rein leven. Niet om rein te worden, maar omdat je rein bent. En ga je soms in de fout, dan blijf je rein en helpt God je met Zijn genade om je niet te laten veroordelen door schuldgevoel. Je herhaalt gewoon de woorden van Jezus en gaat vrolijk verder met je leven. ‘Ik ben nu rein om het woord, dat Jezus tot mij gesproken heeft.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten