donderdag 1 december 2016

Wandelen in nieuw leven

Lukas 4:18-19
‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken.'

Het werk van Jezus begon toen de Heilige Geest als een duif op Hem neerdaalde bij Zijn doop in de Jordaan. Daarna maakte Hij zich bekend als Degene die gekomen was om te herstellen. Twee groepen worden hier genoemd, armen en gevangenen. Ergens anders wordt ook gesproken over blinden en verlamden. Het zijn aanduidingen van een geestelijke werkelijkheid die zichtbaar werd in het natuurlijke leven. Jezus is allereerst gekomen om mensen weer in contact te brengen met de Vader. Alles wat daarbij in de weg stond, heeft Hij weggedaan. Wanneer je weet dat al je zonden vergeven zijn en dat je verzoend bent met de Vader, mag je opstaan en wandelen in nieuw leven. Blinde ogen gaan Gods werkelijkheid zien. Verlamden gaan wandelen in geloof. Gevangenen worden vrij van elke gebondenheid en verslaving. De schepping die in nood is geraakt door de zonde van Adam, wordt hersteld door het offer van Jezus. Gezonde mensen hebben geen geneesheer nodig, zei Jezus. Hij is er voor de zwakken en de verachten, voor de achtergestelden en de verschoppelingen. Hij tilt ze op en geneest ze. Kom bij Mij, zei Jezus, als je moe bent of gestresst, Ik geef je rust, veiligheid en vrede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten