donderdag 28 januari 2010

Daarom lach ik om je ongeluk

Spreuken 1:26-29
“Daarom lach ik om je ongeluk, schater ik het uit om je ellende, wanneer ellende op je afkomt als een storm, ongeluk als een onweer over je losbarst, leed en nood je treffen. Dan zul je me roepen, maar ik antwoord niet, je zult me zoeken, maar je vindt me niet. Want je was afkerig van mijn kennis en toonde geen ontzag voor de HEER.”

Dit gedeelte is niet in overeenstemming te brengen met Gods liefde. Daarom is het ook niet God die hier spreekt, maar de wijsheid als wet. Deze wet van de wijsheid werkt net zo onverbiddelijk als de wet van de zwaartekracht. Wie luistert wordt gezegend, wie dat niet doet wordt uitgelachen. Hoe hard dat ook mag klinken, het is de wet van zaaien en oogsten. Ook het Nieuwe Testament roept op om te luisteren naar God en zijn wijsheid. En ook het Nieuwe Testament legt uit dat we de duivel geen voet moeten geven. Ik kan maar tot een conclusie komen: zorg dat je niet wordt uitgelachen, wees wijs en luister naar Gods woord.