zaterdag 15 mei 2010

Waarom heb ik niet geluisterd

Spreuken 5:12-14 
“Waarom heb ik wat mij is geleerd verworpen? Elke waarschuwing heb ik veracht. Waarom heb ik niet geluisterd naar mijn leraren? Ik sloot mijn oren voor hun raad. Nu ben ik bijna te gronde gegaan, voor ieders blik, voor het oog van alle mensen.”

‘Waarom?’ is misschien wel de meest gestelde vraag. Als mensen hun fouten onder ogen zien reageren ze vaak met een schuldgevoel, ze veroordelen zichzelf of anderen. Ze worden aangeklaagd door hun geweten of door hun omgeving. Depressiviteit is een vaak geziene reactie. Natuurlijk maken we fouten en het is dom als ze voorkomen hadden kunnen worden door te luisteren en te gehoorzamen. Maar wij hebben de genade van God leren kennen. Hij neemt alle schuld en veroordeling van ons af, omdat dat al op Jezus is gelegd toen Hij aan het kruis tot zonde werd gemaakt. We mogen getroost en bemoedigd worden door de waarheid dat God ons niet veroordeelt, maar liefheeft. Hij schenkt ons Zijn volmaakte gerechtigheid en vrede. Hoe meer je Hem en zijn liefde gaat kennen, hoe minder zul je toegeven aan verleiding en zonde.