maandag 5 juli 2010

Nu dan, mijn zonen, luister naar mij

Spreuken 7:24

“Nu dan, mijn zonen, luister naar mij, schenk aandacht aan mijn woorden.”


Wat een simpele samenvatting. Na helemaal uit de doeken te hebben gedaan wat er gebeurt als je niet luistert, volgt hier de conclusie: luister dus wel. Gehoorzaamheid kan op twee manieren worden verkregen, door macht uit te oefenen en te dreigen met straf, of door liefde te tonen en het vertrouwen van de ander te winnen. God kiest voor het laatste. In het verhaal van de ‘verloren zoon’ mocht de zoon een foute weg inslaan. Dat was niet verstandig, maar het had geen effect op de liefde van zijn vader. Toen hij terugkwam had hij een dure les geleerd: mijn vader houdt van mij en het is beter dicht bij hem te blijven. God schrikt niet als wij een verkeerde weg inslaan, maar ik hoop dat we zelf schrikken en op onze schreden terugkeren. Ben je op een verkeerde weg? Ga gewoon terug, je Vader houdt nog evenveel van je, maar je doet jezelf tekort door niet naar Hem te luisteren.