zaterdag 29 januari 2011

Een vriendelijk antwoord

Spreuken 15:1
“Een vriendelijk antwoord doet woede bedaren, krenkende woorden wakkeren toorn aan.”

Koning Saul had last van woedeuitbarstingen, maar als David op zijn harp speelde werd hij weer rustig. Muziek kan een heilzame uitwerking hebben, kan rust brengen en de woede doen bedaren. Vriendelijke woorden kunnen dat ook. Hoeveel moeders hebben niet met vriendelijke woorden de boosheid van hun kinderen opgevangen? Woede komt meestal voort uit onmacht en frustratie, je verliest de controle en wordt boos. Wat is het goed om dan iemand in de buurt te hebben die jou vriendelijk toespreekt. Die tegen je zegt:”Ik houd toch wel van je, ook al ben je niet volmaakt.” Of:”Hé, maak er niet zo’n probleem van, het komt allemaal goed.” Op die manier wordt je aandacht afgeleid van je bron van boosheid en je komt weer in de rust. Jezus spreekt voortdurend op die manier tot ons. Zijn vriendelijke woorden brengen ons innerlijk tot rust. “Geen paniek, Ik ben bij je. Ik help je, Ik draag je, Ik koester je, er is niets om bang voor te zijn.” Vriendelijke woorden brengen troost. Als God tot ons spreekt, is het altijd lieflijk en welluidend. Hij is de beste trooster en Hij weet wat we nodig hebben.