dinsdag 18 oktober 2011

Mijn zoon, geef me je vertrouwen

Spreuken 23:26
“Mijn zoon, geef me je vertrouwen, vind vreugde in de weg die ik je wijs.”

Vertrouwen krijg je en geef je. In beide gevallen kan dat vertrouwen ook beschaamd worden, maar niet bij God. Hij is te vertrouwen en zal je nooit teleurstellen. Mensen kunnen teleurgesteld raken, omdat ze bepaalde verwachtingen hebben die niet uitkomen. Je hoort dan opmerkingen als: ‘Als God van me houdt, waarom gebeurt dan dit of dat in mijn leven?’ Iemand die ziek is kan bijvoorbeeld verwachten dat die ziekte na een gebed zal verdwijnen. Als dat dan niet gebeurt, kan men teleurgesteld raken in God, alsof Hij daar de reden van is. In de tekst gaat het niet alleen over vertrouwen, maar ook over de weg die ik je wijs. Dat laatste is vaak de reden dat iets niet of nog niet gebeurt. Weten we de weg die God ons heeft gewezen om uit een bepaalde situatie te komen? En vinden we vreugde in die weg? De weg die Jezus moest gaan was het kruis en de dood. Die weg was zwaar en gaf zeker geen vreugde, maar Jezus verheugde zich in wat erna zou komen. Hij ging de kruisweg met vreugde over wat er voor Hem lag, of eigenlijk wat er na de weg zou komen. Hebben we vertrouwen in God en in de weg die Hij met ons gaat? Dan kennen we ook de vrede en vreugde die ermee gepaard gaan.