maandag 22 oktober 2012

De regenboog

Trouw Genesis 9:16
‘Als ik de boog in de wolken zie, zal ik denken aan het verbond dat voor altijd zal bestaan tussen mij en alle levende wezens op de aarde.’

De regenboog is een bekend fenomeen uit de natuurkunde. Het licht van de zon valt door waterdruppels die als prisma werken in zeven kleuren uiteeen. De regenboog kwam pas na de zondvloed aan de hemel, omdat het voor die tijd nooit had geregend op aarde. God zegt: ‘Als ik de boog zie, denk ik aan het verbond tussen Mij en alle levende wezens. Nooit meer zal de aarde door water worden verzwolgen.’ Weet je dat er rondom Gods troon ook een regenboog is? Die boog wijst naar een ander verbond, het nieuwe verbond in het bloed van Jezus. Nooit meer zal iemand door Gods toorn worden getroffen wegens dat verbond. Voor wie in Christus zijn, is er geen veroordeling meer. De natuurlijke regenboog herinnert de mensen op aarde aan Jezus. Hij is onder Gods oordeel geweest in onze plaats. Als God de boog in de wolken ziet, kijkt Hij naast zich op de troon. Daar is het licht der wereld en het levende water tot een eeuwige regenboog geworden. Jezus is Gods verbond met alle levende wezens op aarde.