zaterdag 3 november 2012

Let alleen op Jezus

Ambitie Exodus 20:17
‘Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

De begeerte der ogen is een krachtig middel om te gaan zondigen. De reclamejongens doen niet anders dan onze ogen en oren prikkelen tot kopen. Als de reclamefolders op de mat vallen, weet ik nog niet wat erin staat, ik heb nog geen begeerte. Maar zodra ik ga kijken, wordt de begeerte opgewekt. Op dat punt moet je nadenken: ga ik die begeerte voeden en me verlustigen in de gedachte hoe mijn leven eruit zou zien als ik het begeerde aanschaf, of kom ik tot mezelf en zeg: een kwartier geleden had ik er geen enkele gedachte over, dus weg ermee. Zet je zinnen niet op het bezit van een ander, leert God ons. Je zinnen dat zijn je zintuigen daar hoort ook je gevoel bij. Alle zonde begint met begeerte en wanneer die begeerte wordt bevrucht door er hebberig naar te verlangen, baart ze zonde. Je verliest dan je zelfbeheersing en gaat dingen doen waar je later spijt van hebt. Wannneer je je zinnen op Jezus richt en over Hem nadenkt, hoe Hij je alles schenkt wat je nodig hebt omdat Hij van je houdt, dan krijgt de begeerte geen kans.