donderdag 2 mei 2013

Innerlijke kracht voor uiterlijke omstandigheden

Tevredenheid Filippenzen 4:11-13
'Niet dat ik dit zeg, als zou ik gebrek lijden; want ik heb geleerd met de omstandigheden, waarin ik verkeer, genoegen te nemen. Ik weet wat armoede is en ik weet wat overvloed is. In elk opzicht en in alle dingen ben ik ingewijd, zowel in verzadigd worden als in honger lijden, zowel in overvloed als in gebrek. Ik vermag alle dingen in Hem, die mij kracht geeft.'

Paulus, de apostel die als eerste het evangelie van genade verkondigde, werd overal waar hij kwam geconfronteerd met tegenstand. Het waren vooral de joden, aanhangers van het oude verbond, die zich bedreigd voelden door de nieuwe leer van Paulus. Hun tradities stonden op het spel, de offers en de priesterdienst waren niet meer nodig, de tempeldienst met de hogepriester was afgeschaft door God zelf en vervangen door een beter en hoger verbond. Paulus heeft zwaar geleden onder allerlei vormen van vervolging, zijn leven was voortdurend in gevaar. En toch hadden die omstandigheden weinig effect op zijn houding. Hij leerde de mensen om zich te verheugen in de Heer. Hij roemde in de genade, omdat Hij wist dat God in al zijn behoeften zou voorzien. Gevangen of vrij, arm of rijk, in alle opzichten gezegend door het kennen van Hem die hem kracht geeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten