vrijdag 20 februari 2009

Want ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat bestendig voor mij.

Psalm 51:3
"Een psalm van David, toen de profeet Natan bij hem gekomen was, nadat hij tot Batseba was gekomen. Wees mij genadig, o God, naar uw goedertierenheid, delg mijn overtredingen uit naar uw grote barmhartigheid; was mij geheel van mijn ongerechtigheid, reinig mij van mijn zonde. Want ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat bestendig voor mij. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in uw ogen, opdat Gij rechtvaardig blijkt in uw uitspraak, zuiver in uw gericht."

Davids zonde met Bathseba is iedereen bekend. Hij bezat de hoogste positie, koning van Israël en viel in de diepste diepte van de zonde. Nu heeft hij berouw, maar het kwaad is niet terug te draaien. Wat een tegenstelling met het leven van Christus. Hij die Koning van Israël behoorde te zijn, koos vrijwillig de diepste diepte van de zonde, om die op zich te nemen en de straf te dragen. Hij deed dat voor David en Hij deed dat voor jou en mij. Zijn hoge positie in ruil voor onze lage staat, opdat door Zijn vernedering wij verhoogd zouden worden. David zei: ‘Tegen, U alleen heb ik gezondigd.’ Elke zonde die begaan wordt, is een zonde tegen de Schepper. Zo heeft Hij het niet bedoeld. Zo laat Hij het ook niet zijn. Door het geweldige reddingsplan van God, hoeven we niet langer gebukt te gaan onder een schuldgevoel. David zegt: ‘Mijn zonde staat bestendig voor mij.’ Dat betekent: ‘Ik kan aan niets anders denken.’ Wij hebben iets beters om aan te denken, namelijk de liefde en genade van God. Laat die ons bestendig voor ogen staan. Laat niet langer het besef van zonde je leven beheersen, maar het besef van genade. In Christus zijn we volmaakt geworden. De prijs die Jezus heeft betaald was om ons te bevrijden. Vrij van schuld en veroordeling, vrij van besef van kwaad. Maar bewust van Gods liefde en trouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten