zaterdag 7 februari 2009

Want op U, HERE, hoop ik; Gij immers zult antwoorden, Here, mijn God.

Psalm 38:15
"Ik ben uitgeput, volslagen verbrijzeld, ik brul het uit vanwege het bonzen van mijn hart. Here, al mijn verlangen ligt voor U open, mijn zuchten is voor U niet verborgen; mijn hart slaat hevig, mijn kracht begeeft mij, zelfs het licht van mijn ogen moet ik missen. Mijn vrienden en bekenden staan afzijdig van mijn plaag, zelfs mijn verwanten staan van verre. Wie mij naar het leven staan, spannen mij strikken, wie mijn onheil begeren, spreken van verderf, en zinnen de ganse dag op bedrog. Maar ik ben als een dove, ik hoor niet, als een stomme, die zijn mond niet open doet; ja, ik ben als een man die niet hoort, en in wiens mond geen verweer is. Want op U, HERE, hoop ik; Gij immers zult antwoorden, Here, mijn God."

Ook in deze psalm zien we de Heer worstelen onder de last van de zonde aan het kruis. Uitgeput, volslagen verbrijzeld, zijn hart slaat hevig en begeeft het bijna. Zijn vrienden en verwanten staan van een afstand toe te kijken. Maar geen verwijt komt over zijn lippen, Hij houdt zich doof voor alle spot en doet zijn mond niet open. Hier zien we ook het geloof van onze Heer. Op het moeilijkste moment van zijn leven hoopt Hij op God. ‘Gij immers zult antwoorden’, spreekt van de absolute zekerheid van het geloof. Niet de spotters en de vijanden zullen winnen, niet de pijn en de omstandigheden hebben het laatste woord. God zal antwoord geven. God zal uitkomst geven. Wat een geweldig getuigenis van kracht in het moment van grootste lichamelijke zwakte. Wat een voorbeeld voor ons, om niet op te geven in een tijd van beproeving. Want op U HERE hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten