dinsdag 24 februari 2009

Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen; Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.

Psalm 55:22
"Des avonds, des morgens en des middags klaag en kreun ik; Hij hoort mijn stem. Hij verlost mijn ziel in vrede van de strijd tegen mij, want met velen zijn zij tegen mij. God hoort en Hij zal hen vernederen (Hij, die van oudsher troont) sela; hen, die onbekeerlijk zijn en God niet vrezen. Hij strekt zijn handen uit tegen hen met wie hij vrede had, hij schendt zijn verbond; zijn mond is gladder dan boter, maar strijd is in zijn hart; zijn woorden zijn zachter dan olie, maar het zijn ontblote klingen. Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen; Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt. Maar Gij, o God, zult hen doen neerdalen in de kuil van het verderf; de mannen van bloed en bedrog zullen hun dagen niet ter helfte volbrengen. Ik echter vertrouw op U."

Opnieuw een psalm van David. Hij wordt vervolgd door een vroegere vriend. Samen hebben ze gegeten, samen zijn ze opgetrokken en nu wordt hij door hem verraden. Hetzelfde overkwam Jezus. Een van zijn discipelen, Judas, verkocht en verraadde Hem. Toen hij daar later spijt over kreeg, maakt hij een einde aan zijn leven. Hoe letterlijk staat dat in deze psalm geprofeteerd. De man van bloed en bedrog zal zijn dagen niet ter helfte volbrengen. Maar ook de Heer zelf stierf op de helft van zijn dagen, om het zo maar eens uit te drukken. Maar Hij deed dat vrijwillig, uit liefde voor zondaren, zodat dat wij niet hoeven te sterven op de helft van onze dagen. “Werp uw bekommernis op de Here”, werd Hem spottend toegezegd, net als in deze psalm. Jezus droeg zijn vernedering voor ons. Wij mogen nu onze bekommernis op Hem werpen. Hij heeft het voor ons gedragen. Hij zal nimmermeer toelaten dat de rechtvaardige (en dat zijn wij in Hem) wankelt. Halleluja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten