zondag 9 augustus 2009

Dan zullen mijn vijanden terugwijken ten dage dat ik roep; dit weet ik: dat God met mij is.

Psalm 56:9
“De ganse dag verminken zij mijn woorden; al hun overleggingen zijn tegen mij ten kwade. Zij willen aanvallen, zij spieden, zij nemen mijn schreden waar, terwijl zij loeren op mijn leven. Zou er voor hen bij zoveel boosheid ontkoming zijn? Stort de volken in toorn neder, o God! Mijn omzwerving hebt Gij te boek gesteld, doe mijn tranen in uw kruik; zijn zij niet in uw boek? Dan zullen mijn vijanden terugwijken ten dage dat ik roep; dit weet ik: dat God met mij is.”

Geestelijke strijd hoort bij geestelijk leven. Dat leven in Christus wordt door de boze aangevallen. Hij gaat rond als een brullende leeuw om te zien wie hij kan verslinden. Maar onze positie bij God is onaantastbaar. Ook al is er veel druk en worden we soms in het nauw gebracht, we hoeven alleen maar te roepen: ‘Dit weet ik, dat God met (of voor) mij is.’ Zo zullen je tegenstanders terugwijken. Biedt weerstand aan de duivel door uit te roepen dat God voor je is. Als de boze je beschuldigt, roep dat God je rechtvaardig heeft verklaard. Als je gedachten je aanklagen, roep dat Jezus je zonden heeft weggedaan. Eigenlijk komt het erop neer, dat je weet wie je bent in Christus en je door niets en niemand in de war laat brengen. Blijf roepen wat je weet, namelijk dat God met je is.