zaterdag 21 april 2012

Ik ben zo moe

Spreuken 30:1b
“Ik ben zo moe, mijn God, zo moe, ik kan niet meer.”

Soms moet je eerst ontdekken dat je het zelf niet meer kan, voor je hulp gaat zoeken. Wij zijn als mensen door onze trots zo onafhankelijk geworden, dat we hulp vragen of hulp aannemen als iets minderwaardigs zien. Het is juist goed om te ontdekken dat je anderen nodig hebt. Daar zijn we mens voor, om elkaar te helpen en aan te vullen. Dat heeft niets met minderwaardigheid te maken, zelfs niet met waardigheid. Zo werkt het gewoon beter. We zijn door God ontworpen om elkaar nodig te hebben. Het is niet goed dat de mens alleen blijft, op zichzelf blijft. Ook Jezus, de volmaakte mens, zonder zonde, zonder smet, zegt: ‘Ik kan uit mezelf niets doen.’ De ontdekking dat je het zelf niet kunt, dat je moe bent, is de beste positie om te ontvangen. Je hemelse Vader wist het al lang en nu weet je het zelf ook: Ik heb Gods hulp nodig. Zonder Hem kan ik niets doen.