zondag 29 april 2012

Want als ik rijk zou zijn

Spreuken 30:9
“Want als ik rijk zou zijn, zou ik u wellicht verloochenen, zou ik kunnen zeggen: ‘Wie is de HEER?’ En als ik arm zou zijn, zou ik stelen en de naam van mijn God te schande maken.”

Agur gaat verder met zijn toelichting waarom hij niet te arm en niet te rijk wil worden. Er zit wel heel veel angst bij en dat is een kenmerk van het niet goed kennen van Gods liefde. Liefde en angst sluiten elkaar uit. Wanneer je beseft hoe lief God je heeft, is er steeds minder reden voor angst. Ook het gedrag is voor Agur heel belangrijk, hij wil het niet verkeerd doen en wil daarom alle risico vermijden. Maar het goede nieuws is, dat God ons het gedrag van zijn Zoon toerekent. Jezus heeft onze plaats in het oordeel van God ingenomen en nu mogen wij Zijn plaats bij God innemen. We zijn geliefd ondanks ons gedrag. We worden gezegend omdat Jezus de vloek voor ons heeft gedragen. Als Agur dat allemaal had geweten, zou hij heel anders hebben gesproken.