maandag 5 oktober 2009

Ik heb David, mijn knecht, gevonden, met mijn heilige olie heb Ik hem gezalfd;

Psalm 89:20
”Gij hebt weleer in een gezicht gesproken tot uw gunstgenoten en gezegd: Aan een held heb Ik hulp toebedeeld, Ik heb een verkorene uit het volk verheven; Ik heb David, mijn knecht, gevonden, met mijn heilige olie heb Ik hem gezalfd;”

Wat is dat mooi gezegd: ‘Ik heb een verkorene uit het volk verheven.’ Niemand anders dan de Here Jezus kan die ‘verkorene’ zijn. Toen de Heer op aarde was zei Hij: ‘De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden.’ Wat een Koning is Hij. Recht en gerechtigheid gaan voor Hem uit. Voor allen heeft Hij Zijn leven gegeven, welke koning doet dat? Hier in onze wereld moeten de dienaren hun leven geven voor de koning, maar in Gods koninkrijk is het precies anderom. De Koning geeft Zijn leven voor zijn volk. De Heilige Geest noemt Hem hier een held. Daar zijn we het van harte mee eens. Jezus is onze Held, onze Verkorene, onze Gezalfde Koning. Voor Hem is alle lof voor eeuwig.