maandag 22 april 2013

Blijf bij de genade

Verantwoording Galaten 6:1
'Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.'

Het probleem van de Galaten was, dat ze de wet weer in ere wilden herstellen, terwijl ze begonnen waren met genade. Mensen die onder de wet leven, proberen uit alle macht geen fouten te maken, niet te zondigen. Dat heeft tot gevolg dat ze onder beschuldiging en veroordeling komen te leven in plaats van onder genade. De wet eist volmaaktheid, elke overtreding maakt je schuldig aan alle geboden. De ganade schenkt gerechtigheid en heiligheid, ondanks de overtredingen die nog aan het licht komen. God heeft gerechtigheid geschonken aan zondaren die geloven dat ze in Christus heilig en rechtvaardig zijn. Door van dat pad af te wijken, gaat het niet meer over geloof, maar over werken. Dat gevaar ligt voor iedereen op de loer. Daarom moeten we elkaar terechtwijzen. Dat betekent, op de genade wijzen, naar Jezus wijzen. Hij heeft al onze ongerechtigheden gedragen en onze zonden gedenkt Hij niet meer. Wij moeten niet proberen te doen wat Hij voor ons gedaan heeft, volmaakt zijn voor God. We zijn voor God volmaakt, we zijn rein, we zijn rechtvaardig. Niet vanwege ons gedrag, maar omdat God het zegt en we Hem geloven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten