woensdag 17 juni 2009

De HERE deed mij naar mijn gerechtigheid

Psalm 18:20
"De HERE deed mij naar mijn gerechtigheid, naar de reinheid mijner handen vergold Hij mij, want ik heb de wegen des HEREN gehouden en ben niet goddeloos afgeweken van mijn God. Want al zijn verordeningen stonden mij voor ogen en zijn inzettingen deed ik niet van mij weg, maar ik was onberispelijk jegens Hem, en wachtte mij voor ongerechtigheid."

De HERE deed mij naar mijn gerechtigheid. Wie kan dat als mens zeggen van zichzelf? Het antwoord is: niemand. Als God ons deed naar onze gerechtigheid dan kwamen we er heel slecht af en was niemand behouden. Nee, deze woorden kunnen alleen worden toegepast op het leven van Christus. Toen Hij als mens op aarde was kon Hij zeggen: ‘Wie overtuigt mij van zonde?’ Omdat Hij onberispelijk heeft gewandeld op aarde, zonder te zondigen, kon God Hem als rechtvaardige laten sterven voor onrechtvaardigen. En zo is het gebeurd. De Here Jezus legde vrijwillig zijn leven af voor ons. En nu mogen wij ons rechtvaardig weten in Hem. En dat is de enige reden waarom God ons zegent. Niet onze werken, hoe goed ze ook mogen zijn, brengen ons dichter bij God. Alleen het ene offer van Christus, zo volmaakt en zo zuiver, is onze rechtsgrond. De Here doet mij (en ons) naar Zijn gerechtigheid. Hij schenkt ons uit genade wat we zelf nooit konden bereiken: vergeving, verlossing, bevrijding, eeuwig leven. Hij alleen heeft het gedaan en daarom is alle eer alleen voor Hem.