dinsdag 23 juni 2009

Wie is Hij toch, de Koning der ere?

Psalm 24:10
"Heft, poorten, uw hoofden omhoog, en verheft u, gij aloude ingangen, opdat de Koning der ere inga. Wie is toch de Koning der ere? De HERE, sterk en geweldig, de HERE, geweldig in de strijd. Heft, poorten, uw hoofden omhoog, en verheft ze, gij aloude ingangen, opdat de Koning der ere inga. Wie is Hij toch, de Koning der ere? De HERE der heerscharen, Hij is de Koning der ere."

‘Wie is Hij toch?’, vroegen de mensen zich af voordat Jezus op aarde kwam. ‘Wie is Hij toch?’, spraken de discipelen en de omstanders toen Hij wel op aarde was. ‘Wie is Hij toch?’, zeggen ook wij vaak, wanneer we niet kunnen begrijpen waarom iets wel of juist niet gebeurt. Wie is toch de koning der ere? We kennen inmiddels zijn naam: Jezus Christus. We weten dat Hij Godzelf is die zich als mens op aarde heeft geopenbaard. We weten dat Hij van mensen houdt, zelfs van zondaars en vijanden en haters. Wie is toch die Koning der ere? Paulus schrijft dat het zijn grootste verlangen is Hem te kennen en de kracht van zijn opstanding. Hem te kennen is eeuwig leven. Volgens de psalm is Hij sterk en geweldig, niet gewelddadig, maar geweldig. Ik verlang ernaar Hem te kennen en te doorgronden wie Hij is en wat dat voor mijn leven betekent, nu en in eeuwigheid. Een ding is duidelijk, het lukt me niet alleen. Ik heb alle andere gelovigen erbij nodig om Hem te kennen en Zijn liefde te doorgronden. We zien stukjes van Hem in elkaar. Wie zoekt zal vinden. Waar is je oog op gericht? Op jezelf of op Hem?