dinsdag 16 juni 2009

Maar ik zal in gerechtigheid uw aangezicht aanschouwen

Psalm17:15
"Maar ik zal in gerechtigheid uw aangezicht aanschouwen,
en bij het ontwaken mij verzadigen met uw beeld."

Deze psalm staat vol rampspoed, vanwege alle vijandelijke dreiging. Wat kan er veel op je afkomen op een dag. ‘Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad’, sprak de Here Jezus. Wat is het dan goed om hoop te hebben en te kunnen zeggen: ‘Maar ik zal in gerechtigheid uw aangezicht aanschouwen.’ De zekerheid dat God met je is en je niet veroordeelt. De zekerheid dat je vijanden er op een dag niet meer zijn. Ik zal uw aangezicht zien en leven. En dan vind ik de laatste regel heel praktisch: ‘En bij het ontwaken mij verzadigen met uw beeld.’ Het beeld van God, de afdruk van zijn wezen, is de Here Jezus. David wist veel minder over Hem dan wij, maar toch kon hij zich ermee verzadigen, zodat hij de dag doorkwam. Wij weten meer en we zijn intussen meer dan David. We zijn nieuwe scheppingen die Gods beeld in zich meedragen. En als de vijanden sterker in beeld zijn dan het beeld van God, dan weten we wat ons te doen staat. Spreek het uit: ‘Maar ik zal in gerechtigheid uw aangezicht aanschouwen en ik verzadig mij met uw beeld.’