zondag 15 november 2009

Ik heb geloofd, zelfs toen ik sprak: Ik ben zeer verdrukt;

Psalm 116:10
“Keer weder, mijn ziel, tot uw rust, omdat de HERE u heeft welgedaan. Want Gij hebt mijn leven van de dood gered, mijn oog van tranen, mijn voet van aanstoot. Ik zal wandelen voor het aangezicht des HEREN in de landen der levenden. Ik heb geloofd, zelfs toen ik sprak: Ik ben zeer verdrukt; toen ik in mijn angst zeide: Alle mensen zijn leugenachtig.”

Wanneer alles lijkt te mislukken en vrienden je verlaten, wanneer je voor de dood staat en je haters je bespotten, dan is het moeilijk om tot je ziel te zeggen: ‘Keer weder, mijn ziel, tot uw rust.’ De Here Jezus heeft dit gedaan. In Getsémané, toen de angst ondraaglijk werd, bracht Jezus zichzelf terug in de rust en gaf zich over om gekruisigd te worden. Zijn gedachte was: ‘Ik zal wandelen voor het aangezicht des HEREN in de landen der levenden.’ Niet de dood heeft het laatste woord. Dat is de kracht van geloof, om in moeilijke momenten staande te blijven, rustig te blijven, omdat je weet dat je zal leven. Laat je oog ook hierin alleen gericht zijn op Jezus, Hij is de leidsman van het geloof.