woensdag 9 december 2009

Ik weet, dat de HERE het geding van de ellendige berecht, de pleitzaak der armen.

Psalm 140:12
“Ik weet, dat de HERE het geding van de ellendige berecht, de pleitzaak der armen. Waarlijk, de rechtvaardigen zullen uw naam loven, de oprechten zullen voor uw aangezicht wonen.”

‘Ik weet.’ Dat zijn krachtige woorden, die uitgesproken worden op momenten dat er kracht nodig is. Wanneer de vijand dreigt toe te slaan, wanneer je de depressie voelt opkomen, wanneer alles lijkt te mislukken, dan zijn dit krachtige woorden. De hamvraag is natuurlijk wat je dan zo zeker weet. Job zegt temidden van zijn ellende: ‘Dit weet ik, dat mijn verlosser leeft.’ Zo kunnen wij ook heel veel zeker weten: ‘Ik weet op wie ik mijn vertrouwen heb gesteld.’ ‘Ik weet dat God voor de uitkomst zal zorgen.’ ‘Ik weet, dat ik hiertegen bestand ben.’ ‘Ik weet, dat niets mij kan scheiden van Gods liefde.’ ‘Ik weet dat God voor mij is.’ Er zijn heel wat zekere zaken die je weet. De vraag is of je ze op het juiste moment bedenkt en toepast om staande te blijven.