vrijdag 11 december 2009

Slaat een rechtvaardige mij, het is liefde

Psalm 141:5 (1)
“Slaat een rechtvaardige mij, het is liefde, kastijdt hij mij, het is olie voor mijn hoofd, die mijn hoofd niet zal weigeren. Zelfs rijst mijn gebed nog onder hun boze handelingen;”

Deze ene regel uit deze psalm heeft een heel rijke inhoud. Ik zal er twee dagen voor nemen om er iets over te schrijven. Ik probeer altijd in de Psalmen de Here Jezus te ontdekken. Er zijn heel veel profetische woorden verstopt als het ware in de psalmen, vooral in die van David. Deze regel lees ik alsof hij uit de mond van de Here Jezus komt. De Rechtvaardige die slaat is God de Vader, die het vonnis over de zonde aan Zijn Zoon gaat voltrekken. Daarom is dit slaan liefde. Het is geen liefdesuiting naar de Here Jezus, want Hij zal zijn hoofd niet weigeren, Hij zal de toorn dragen, nee, het is een liefdesuiting naar de wereld. God bewijst Zijn liefde aan de wereld door Zijn Zoon te geven. De Zoon bewijst Zijn liefde aan de Vader door zich beschikbaar te stellen. Zie je de diepte in dit vers ook?