maandag 14 december 2009

Voer naar uw gerechtigheid mijn ziel uit de benauwdheid

Psalm 143:11
“Leer mij uw wil te doen, want Gij zijt mijn God, uw goede Geest geleide mij in een effen land. Om uws naams wil, HERE, behoud mij in het leven, voer naar uw gerechtigheid mijn ziel uit de benauwdheid, verdelg mijn vijanden naar uw goedertierenheid, en richt te gronde allen die mij benauwen, want ik ben uw knecht.”

Gij zijt mijn God. Ik ben uw knecht. In deze regels zie je de Here Jezus aan het kruis, vol verlangen om de wil van God te doen, het sterven voor de schuld van de wereld. Tegelijk het verlangen om uit de benauwdheid gered te worden en weer in een effen land te zijn. Maar uiteindelijk toch de overgave, want ik ben uw knecht. Wat een worsteling tussen de angst voor het lijden en het verlangen Gods wil te doen. Om voor de gerechtigheid door de benauwdheid te gaan. Wat een geweldig liefdeoffer heeft de Here Jezus gebracht. Door Hem alleen mogen wij kinderen van God zijn, geen knechten, maar kinderen, zonen en dochters. In een effen land gebracht vol zegen en overvloed, dank zij deze bereidwillige overgave van de Heer. De vijanden zijn verdelgd, dat zijn geen mensen, maar alle kwade machten van de duisternis. Ze zijn ontwapend en overwonnen. Nu kunnen wij ze weerstaan door de naam van Jezus te noemen en onze ogen op Hem alleen gericht te houden. Hij is in het leven behouden en wij met Hem ook.