donderdag 10 september 2009

Toen ik de voorspoed der goddelozen zag.

Psalm 73:3
“Een psalm van Asaf. Waarlijk, God is goed voor Israel, voor hen die rein van hart zijn. Maar mij aangaande, bijkans waren mijn voeten afgeweken, bijna waren mijn schreden uitgegleden. Want ik was afgunstig op de hoogmoedigen, toen ik de voorspoed der goddelozen zag. Want moeiten hebben zij niet, gaaf en welgedaan is hun lichaam; in de kwelling der stervelingen delen zij niet, en met andere mensen worden zij niet geplaagd.”

God is goed voor Israël. God is goed. IS goed. God is altijd goed, want Hij IS goed. Maar bijna was Asaf afgegleden naar zelfbeklag. Bijna was hij zijn zicht op God kwijtgeraakt, omdat hij lette op mensen en omstandigheden in plaats van op God. Dat is de meest voorkomende fout en het grootste gevaar voor je geloof: letten op wat je ziet. Kijken naar het zichtbare en niet vertrouwen op de onzichtbare goedheid van God. Bijna, was het de boze gelukt, maar gelukkig, net op tijd begon Asaf andere dingen te zien. Hij ging letten op hun einde. Hij zag de uiteindelijke afgang van het aardse genoegen. Niets is hier blijvend en mensen zijn aan het einde van hun leven teleurgesteld, omdat ze geen schatten in de hemel hebben. Dit is een prachtige psalm met een prachtige conclusie: God is goed voor Israël. Let niet op de voorspoed der goddelozen, maar houd je oog gericht op God. Hij houdt van je.