donderdag 1 december 2011

Nog even blijven liggen

Spreuken 24:33
“Nog even dan? Nog even slapen, nog een beetje rusten, een ogenblik nog blijven liggen?”

Soms is het heerlijk om nog even te blijven liggen en dat geeft ook helemaal niets. Maar als het de gewoonte wordt om zo lang mogelijk te blijven liggen, dan wordt het een structureel probleem. Wat kan de reden zijn om nog niet op te staan? Als het lichamelijke vermoeidheid is, dan is dat van korte duur. Maar als je geestelijk moe bent, als je tegen de dag opziet, dan helpt wat langer blijven liggen je alleen maar verder in de put. In dat geval zou ik zeggen sta op en zeg: ‘Vader, ik red het niet zonder uw kracht, maar ik geloof dat u mij uw kracht hebt gegeven om stand te houden in de druk. Deze dag zal ik uw uitkomst zien.’ Gods genade is met je, juist in tijden dat je jezelf onmachtig voelt. Vertrouw op Gods genade voor vandaag, maar wees niet passief en lui. Gooi het bijltje er niet bij neer, want daar is de boze juist op uit. Het kleine beetje kracht dat je nog hebt wil hij je ook afnemen, maar Jezus heeft aan het kleinste beetje genoeg om je weer krachtig en sterk te maken.