zondag 10 februari 2013

Geen discussie

Discipline 1 Timotheüs 4:7
‘Verknoei je tijd niet met discussies over zinloze ideeën en flauwe sprookjes. Benut je tijd en energie om geestelijk in conditie te blijven.’

Soms komen er mensen aan de deur die met je willen discussiëren over het geloof. Wat ze werkelijk willen, is je vertellen dat je standpunten niet deugen. In de tijd van Jezus waren het de Farizeeërs en Schriftgeleerden die het allemaal beter wisten. Jezus rekende meestal snel met ze af, door een vraag te stellen waarop ze geen antwoord wisten. Dat helpt goed, want dat soort mensen wordt daar erg onzeker van. Meestal vraag ik: 'Vertel me iets waar ik blij van word. Het evangelie is een blijde boodschap.' Tot nu toe is dat niemand gelukt en dat is triest. Daarna ben ik aan de beurt en vertel ik ze dat God van hen houdt en al hun zonden heeft vergeven. Meteen erna willen ze dan weer in discussie, maar dat vind ik niet goed. 'U hebt uw kans gehad, tot ziens.' Discussie is zinloos, de liefde van God bekendmaken bouwt op. Jezus deed niets anders dan Zijn Vaders liefde bekend maken. Door wat Hij zei en deed, de manier waarop Hij respect had voor mensen (niet voor hun ideeën), toonde Hij het Vaderhart. Er is in de genade geen veroordeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten