maandag 18 mei 2009

De HERE zal het voor mij voleindigen. O HERE, uw goedertierenheid is tot in eeuwigheid.

Psalm 138:8
"Want de HERE is verheven, en Hij aanschouwt de nederige, maar de hovaardige kent Hij van verre. Wanneer ik wandel te midden van benauwdheid, behoudt Gij mij in het leven; tegen de toorn van mijn vijanden strekt Gij uw hand uit, en uw rechterhand verlost mij. De HERE zal het voor mij voleindigen. O HERE, uw goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Laat niet varen de werken uwer handen."

De Here zal het voleindigen. Wat zal Hij voleindigen? Het werk van zijn handen. Niet ons werk, maar het Zijne. David zegt: Wanneer ik wandel temidden van benauwdheid, behoudt God mij in het leven. Dat is geloofstaal, omdat hij God kent, kan hij dat zeggen. David kent Gods genade en verlossing. Maar hij zegt ook dat daar een nederig hart bij past. We zien die houding bij de Here Jezus. Toen Hij op aarde was, vernederde Hij zich onder Gods hand. Hij zei: Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Dat is een houding die God eert. En dan mag je weten dat God Zijn werk voleindigen zal, want zijn goedertierenheid is eeuwig. Zo is de Here Jezus verlost uit Zijn benauwdheid en zo worden ook wij verlost.