zaterdag 5 november 2022

Genadige Vader

Lukas 15:29 ‘Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren.’ 

Het verhaal van de verloren zoon is een van de bekendste uit de bijbel. Maar het verhaal van zijn oudere broer is veel minder bekend. Beide broers hebben dezelfde vader. De ene broer is een gelukzoeker en trekt de wijde wereld in, de andere is toegewijd aan zijn vader en werkt elke dag hard om zijn taken goed uit te voeren. De ene broer schaamt zich over zijn gedrag en de andere is er juist trots op dat hij nooit ongehoorzaam is geweest. Vader geeft een feest, want hij dacht een van zijn zoons verloren te hebben. Maar gelukkig kwam die op een dag terug en voor vader was dat de aanleiding voor een groot en uitbundig feest. Hij kon zijn genade tonen, maar de oudste zoon ergerde zich eraan. Hoe sta jij tegenover God? Schaam je je over je leven of ben je er juist trots op? Het maakt voor Vader niet uit. Hij is genadig voor al Zijn kinderen en vergeeft de een zijn schaamte en de ander zijn trots. Hoe meer je blik gericht is op Vader, hoe minder je hoeft na te denken over jezelf. Uiteindelijk blijft er voor ieder alleen genade over.