zaterdag 3 oktober 2020

Een bewijs van grote liefde

Genesis 22:12 "Leg het mes maar weg en laat de jongen ongemoeid," zei de Engel. "Ik  weet nu dat God de belangrijkste is in uw leven. Zelfs uw eigen zoon,  uw enige, van wie u zoveel houdt, wilde u Mij geven." 

De geschiedenis van Abraham en Isaac is bekend, maar ken je ook de betekenis? Sommigen vinden het gemeen van God, om Abraham zo op de proef te stellen, maar is dat wel een goede conclusie? In dit verhaal vertelt God een ander verhaal, een verhaal over liefde. God zegt: ‘Ik zie dat je me liefhebt, omdat je zelfs je zoon voor me over hebt.’ Dat is het verhaal waarom het gaat. Wanneer je je eigen zoon bereid bent te offeren, dan is dat een daad van grote liefde. God bewees Zijn liefde toen Jezus voor ons naar het kruis ging om te sterven in onze plaats. Want dat is ook wat dit verhaal van Abraham vertelt. God wacht niet op onze offers, zelfs het beste is niet goed genoeg om ons te redden. Nee, God schenkt ons een offer, Zijn eigen Zoon. God zond ons Zijn Zoon en was bereid Hem te offeren, uit liefde voor zondaren. We worden niet gered door ons gedrag, we gaan niet verloren om ons gedrag. Het enige wat telt, is dat we de liefde van God herkennen en aanvaarden. Dat we Gods genade niet zien als een verdienste, maar als een geschenk. Kijk goed naar Abraham, Hij werd door God gebruikt om ons een heel belangrijke les te leren, namelijk dat God ons zo liefheeft, dat Hij bereid was voor ons te sterven.