zaterdag 10 oktober 2020

Geen zondaar meer

Romeinen 8:33 ‘Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij.’

De vertaling ‘God spreekt hen vrij’, is eigenlijk iets te eenvoudig. Letterlijk staat er dat het God is die rechtvaardigt. Dat wil zeggen dat God niet alleen verklaart dat we niet schuldig zijn, maar daar bovenop, dat we rechtvaardig zijn. We worden niet vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, omdat Jezus het bewijs tegen ons heeft uitgewist aan het kruis, maar we krijgen een kwalificatie die alleen God zelf toekomt. Je bent rechtvaardig. Krachtiger kan Gods genade niet zijn. Terwijl veel gelovigen genoegen nemen met alleen vergeving van zonden, is God zelf pas tevreden als we geen zondaars meer zijn. Jezus heeft dat door Zijn dood en opstanding bewerkstelligt. We zijn Gods rechtvaardige kinderen geworden, we hebben dezelfde status gekregen als Jezus. Hij schaamt zich er niet voor ons broeders te noemen. Paulus heeft het als eerste begrepen en hij doet er alle moeite voor het uit te leggen. Wie kan er nu beschuldigen, als God je rechtvaardig verklaart? Dus laat je ook niet meer aanklagen, zelfs niet als je in je eigen ogen schuldig bent. Tegenover God ben je voor eeuwig rechtvaardig en vrij van veroordeling.