vrijdag 13 januari 2023

Genadebesef

1Johannes 1:9  'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.' 

Jezus heeft al onze zonden en al onze schuld meegenomen naar het kruis en door Zijn dood weggedaan, voor eeuwig. Dat hoeft niet telkens opnieuw en opnieuw, zoals de offers uit het oude testament. Het bloed van dieren kan het probleem van de zonde niet oplossen, maar Jezus heeft dat met Zijn eigen bloed wel gedaan. Alle zonden zijn vergeven en weggedaan, God gedenkt ze niet meer. Betekent dat dan dat we niet meer zondigen? Nee, het betekent dat God ons de zonden niet meer aanrekent. Moet je dan belijden wat God heeft weggedaan? Niet om opnieuw gereinigd te worden, want je bent en blijft rein in Gods ogen, door het volbrachte werk van Zijn Zoon. Als je al iets wilt belijden, belijdt dan dat Jezus je redder en zaligmaker is. Belijdt dan Gods goedheid en genade. Maar waarom schrijft Johannes dit dan? Omdat er mensen waren die beweerden dat er geen zonde bestaat. Het was een reactie op dwaalleer en geen aansporing voor gelovigen om opnieuw te zoeken naar wat God heeft weggedaan. Door gericht te zijn op Gods liefde en genade, zal het zondigen verminderen en tenslotte verdwijnen uit je leven. Wees niet gericht op je eigen gedrag, op wat je goed of fout doet – dat is wet. Wees gericht op Jezus en wat Hij gedaan heeft door Zijn dood en opstanding, door het geven van Zijn leven – dat is genade. Gods zegen is niet gebaseerd op jouw zondeloosheid, maar op die van Jezus.